Aktualita Infonástěnka

Doma s dítětem v karanténě aneb učitelem proti své vůli

Zůstali jste doma s dítětem nebo s dětmi, zastáváte roli rodiče, kuchaře nebo kuchařky, učitele a uklízečky zároveň? Máte toho všeho už tak akorát dost? Dochází vám nápady, jak dítě nebo děti zabavit? Pokusím se vám dát pár praktických postřehů mámy tří dětí, babičky a učitelky v jedné osobě.

Zákon smečky

Při pobytu s dětmi platí zákon smečky: Čím méně mám energie, tím víc mi ji ti malí predátoři berou. Proto se vyplatí se vyspat, snažit se být v pohodě a nad věcí. Někdy pomůže humor, někdy pár hlubokých nádechů a výdechů, někdy člověku nezbývá nic jiného než se stát taky na chvíli dítětem a zapojit se do všeobecného blbnutí. Jak kdy. Aby se den úplně nerozplynul do celkového bloumání a nekonečného povalování nebo chaotického řádění, je třeba, aby měl svůj pevný řád.

Televize

Asi nebudeme vstávat ráno o půl sedmé jako do školy, ale na devátou bychom se u snídaně usadit mohli. Mladším školákům v tom pomáhá televizní vysílání, které je na část dopoledne zabaví a paní učitelky jim vysvětlí učivo, které byste jim jinak museli klopotně vysvětlovat vy. V kombinaci se svačinkou a učením do školy je do oběda o zábavu postaráno. Já vím, je potřeba taky vařit. U vaření se dá ale taky plno věcí naučit: Od různého krájení, strouhání, šlehání, mletí a míchání si můžete něco při krájení povědět o krychličkách, hranolech nebo jehlanech. A už se učíme geometrii. Nebo můžeme odhadovat, kolik vody se vejde do hrnce neb kastrolu. Pokud máte doma odměrku, můžete stanovit hypotézu (neplést s hypotékou :-D) a tu následně ověřovat. Popovídat si o vitamínech, o pečivu, ovoci, zelenině, proč potravinami zbytečně neplýtvat. Schází nějaké potraviny a bude třeba je koupit? Co takhle nechat malého studenta napsat nákupní seznam? Možností je mnoho. Že bude oběd později? To nám ten den pěkně utíká, že?

Po obědě je vhodná chvilka ke společnému hlasitému předčítání knížky nebo zajímavého příběhu. Vznikne tím možná pár otázek a námětů k zajímavému rozhovoru.

Zahrádka či les

Je hezky? Můžeme chvíli vyrazit na zahrádku. Zasadit semínka, zalít je. Uhrabat záhony. Pozorovat ptáky, včely, motýly. Nebo zajít do lesa, kde není mnoho lidí. I tady se dá pozorovat, sbírat, stavět domečky pro skřítky nebo třeba bunkr. Projet se na kole nebo koloběžce. I tady lze odhadovat a měřit vzdálenosti, říct si, co je to metr, centimetr, kilometr. Jak dlouhý je jeden můj krok. Kolik kroků je to k tamtomu stromu? K té cestě? Můžeme si nějaké zajímavosti třeba vyfotit.

Po návratu z vycházky si můžeme zapsat záznam do deníku nebo si něco nakreslit, sestavit, vytvořit. Můžeme si vylisovat pár bylinek z naší vycházky a najít si jejich jména na internetu. 

Před spaním

Po odpolední svačině bude malý student mít naší pozornosti dost a možná si bude docela rád hrát sám. Pokud ne, zbývá možnost karetních nebo jiných společenských her. Nějaký čas taky zabere příprava večeře, úklid hraček a večerní hygiena. Někomu může víc vyhovovat společné předčítání před spaním, někdo si zase rád vymýšlí zábavné příběhy. A pomalu nám nastal čas uložit malého trapiče do postele. Že se mu nechce? Můžeme mu nabídnout knížku nebo časopis k prohlížení a po čase prostě zhasnout a popřát dobrou noc. Na námitky, že druhý den není škola, proto se nemusí jít tak brzy spát, odpovím že ale taky nejsou prázdniny a je potřeba mít druhý den odpočinutou hlavu na další učení.

Tak a večer je náš. Máme konečně klid pro sebe. Užijme si ho podle libosti.

0 0 vote
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Instagram